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Canadian Journal of Cardiology

Best Practices for Developing Cardiovascular Quality Indicators

  • Jack V. Tu
    Correspondence
    Corresponding author: Dr Jack V. Tu, Institute for Clinical Evaluative Sciences, 2075 Bayview Ave G250, Toronto, Ontario M4N 3M5, Canada. Tel.: +1-416-480-4700; fax: +1-416-480-6048.
    Affiliations
    Institute for Clinical Evaluative Sciences, Toronto, Ontario, Canada

    Division of Cardiology, Sunnybrook Schulich Heart Centre, Toronto, Ontario, Canada

    Department of Medicine, University of Toronto, Toronto, Ontario, Canada

    Institute of Health Policy, Management and Evaluation, University of Toronto, Toronto, Ontario, Canada
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  • Lusine Abrahamyan
    Affiliations
    Institute for Clinical Evaluative Sciences, Toronto, Ontario, Canada

    Toronto Health Economics and Technology Assessment Collaborative, Toronto, Ontario, Canada
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  • Linda R. Donovan
    Affiliations
    Institute for Clinical Evaluative Sciences, Toronto, Ontario, Canada
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  • Nicole Boom
    Affiliations
    Institute for Clinical Evaluative Sciences, Toronto, Ontario, Canada
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  • for theCanadian Cardiovascular Society Quality Indicators Steering Committee
    Author Footnotes
    ∗ A list of CCS Quality Indicators Steering Committee members is available in Supplemental Appendix S1.
  • Author Footnotes
    ∗ A list of CCS Quality Indicators Steering Committee members is available in Supplemental Appendix S1.
Published:August 19, 2013DOI:https://doi.org/10.1016/j.cjca.2013.05.012

      Abstract

      The Canadian Heart Health Strategy and Action Plan recommended that the Canadian Cardiovascular Society (CCS) lead the development of pan-Canadian data definitions and quality indicators (QIs) for evaluating cardiovascular care in Canada. In response to this recommendation, the CCS developed and adopted a standardized QI development methodology. This report provides a brief overview of the CCS “Best Practices” for developing pan-Canadian cardiovascular QIs. A more detailed description is available in Supplemental Material. The CCS Best Practices QI development methodology consists of 3 phases: phase I, plan and organize the QI development initiative; phase II, develop and select QIs; and phase III, operationalize the QIs. Phase I includes identifying the cardiovascular focus or content area, determining the objective and/or purpose of the initiative, the target users of, and the target population for, the QIs, and selection of a QI working group. Phase II involves formulating the QIs including generating a preliminary set of QIs and draft definitions, followed by an indicator rating and ranking process based on the CCS QI rating criteria. Phase III involves finalizing technical specifications and pilot testing the QIs. It also describes the CCS QI approval process and addresses knowledge translation. Adoption of a standardized methodology for QI development will improve the quality, completeness, acceptability, and usability of pan-Canadian cardiovascular QIs developed by the CCS. Public release of the QI definitions and related performance data might help improve patient care quality and outcomes.

      Résumé

      La Stratégie canadienne de santé cardiovasculaire et plan d’action a recommandé que la Société canadienne de cardiologie (SCC) dirige l’élaboration des définitions de données pancanadiennes et les indicateurs de qualité (IQ) en matière d’évaluation des soins cardiovasculaires au Canada. En réponse à cette recommandation, la SCC a conçu et adopté une méthodologie d’élaboration standardisée des IQ. Ce rapport fournit un aperçu des « meilleures pratiques » de la SCC dans l’élaboration des IQ pancanadiens en soins cardiovasculaires. Une description plus détaillée est disponible dans la documentation complémentaire. La méthodologie d’élaboration des IQ selon les meilleures pratiques de la SCC consiste en 3 phases : la phase I, la planification et l’organisation de l’initiative d’élaboration des IQ; la phase II, l’élaboration et la sélection des IQ; la phase III, la mise en œuvre des IQ. La phase I inclut la définition de l’objet principal ou du domaine des soins cardiovasculaires, la détermination de l’objectif ou du but de l’initiative, des utilisateurs cibles et de la population cible, des IQ, et la sélection d’un groupe de travail sur les IQ. La phase II consiste en la formulation des IQ incluant la génération d’un ensemble préliminaire d’IQ et d’un projet de définitions suivie par une évaluation et un processus de hiérarchisation des indicateurs basés sur les critères d’évaluation des IQ de la SCC. La phase III consiste en la finalisation des spécifications techniques et de l’essai pilote sur les IQ. Elle décrit également le processus d’approbation des IQ de la SCC et traite de l'application des connaissances. L’adoption d’une méthodologie standardisée d’élaboration des IQ améliorera la qualité, l’exhaustivité, l’acceptabilité et la faisabilité des IQ pancanadiens en soins cardiovasculaires élaborés par la SCC. La diffusion publique des définitions des IQ et des données de performance qui y sont reliées pourraient aider à améliorer la qualité des soins aux patients et les résultats.
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