Advertisement
Canadian Journal of Cardiology
Training/Practice Training in Cardiovascular Medicine and Research| Volume 32, ISSUE 8, P1034-1037, August 2016

Limitations of Condensed Teaching Strategies to Develop Hand-Held Cardiac Ultrasonography Skills in Internal Medicine Residents

Published:October 16, 2015DOI:https://doi.org/10.1016/j.cjca.2015.10.008

      Abstract

      Advances in ultrasonographic technology have allowed for hand-held cardiac ultrasonography (HHCU) units that fit into a physician's laboratory coat. Recently, studies to educate internal medicine residents have shown promise. The optimal duration and methodology for teaching HHCU skills has not been established. Over a 1-year period, internal medicine residents were recruited during their cardiology ward rotation into a single-centre nonblinded randomized trial. The 2 condensed teaching strategies were (1) a conventional ward-based program and (2) a technology-driven simulation-based strategy. Outcomes were evaluated by (1) an objective structured clinical examination (OSCE) to evaluate interpretation ability (assessing both type I and type II error rates) and (2) demonstration of HHCU skills graded by 2 level III echocardiographers. Twenty-four internal medicine residents were randomized. After teaching, the conventional teaching group had a significant absolute increase in the ability to make a singular correct diagnosis (20%; P < 0.001). In the technology arm, making a singular correct diagnosis increased 24% from baseline (P = 0.001). Interpretation skill was not significantly different between groups. The false-positive rate increased by an absolute 14% and 17% in the conventional and technology groups, respectively (P = 0.079 and P = 0.008). Our findings suggest that HHCU interpretation skills improve after either a conventional ward-based or a technology-driven approach. However, our study emphasizes the important limitations of both teaching programs, because we detected a trend toward an increase in the false-positive rate after both approaches. This suggests that a short duration of training may not be sufficient for HHCU to be performed in a safe manner.

      Résumé

      Les avancées dans le domaine de la technologie échographique ont permis la création d’appareils d’échographie cardiaque portables (ECP) qui se glissent dans une blouse de laboratoire de médecin. Récemment, les études pour former les résidents en médecine interne se sont avérées prometteuses. La durée et la méthodologie optimales de l’enseignement des compétences en ECP n’ont pas été établies. Au cours d’une période de 1 an, les résidents en médecine interne étaient recrutés durant leur rotation au service de cardiologie au cours d’un essai aléatoire ouvert unicentrique. Les 2 stratégies d’enseignement condensé étaient les suivantes : 1) un programme traditionnel au service; 2) une stratégie de simulation axée sur la technologie. Les résultats étaient évalués par : 1) un examen clinique objectif structuré (ECOS) pour évaluer l’habileté d’interprétation (évaluation des taux d’erreur de type I et de type II); 2) la démonstration des compétences en ECP notée par 2 échocardiographistes de niveau III. Vingt-quatre résidents en médecine interne étaient répartis de manière aléatoire. Après la formation, le groupe d’enseignement traditionnel montrait une augmentation absolue significative de l’habileté à poser correctement un diagnostic particulier (20 %; P < 0,001). Dans le volet axé sur la technologie, l’habileté à établir correctement un diagnostic particulier augmentait de 24 % par rapport à l’habileté initiale (P = 0,001). Les compétences d’interprétation n’étaient pas significativement différentes entre les groupes. Le taux de faux-positifs augmentait de manière absolue et respective de 14 % et de 17 % dans les groupes d’enseignement traditionnel et d’enseignement axé sur la technologie (P = 0,079 et P = 0,008). Nos résultats suggèrent que les compétences d’interprétation en ECP s’améliorent après une approche traditionnelle au service ou une approche axée sur la technologie. Cependant, notre étude met en évidence les limites importantes des deux programmes d’enseignement puisque nous avons détecté une tendance à l’augmentation du taux de faux-positifs à la suite des deux approches. Cette conclusion suggère qu’une courte durée de formation n’est pas suffisante pour réaliser de façon sûre une ECP.
      To read this article in full you will need to make a payment

      Purchase one-time access:

      Academic & Personal: 24 hour online accessCorporate R&D Professionals: 24 hour online access
      One-time access price info
      • For academic or personal research use, select 'Academic and Personal'
      • For corporate R&D use, select 'Corporate R&D Professionals'

      Subscribe:

      Subscribe to Canadian Journal of Cardiology
      Already a print subscriber? Claim online access
      Already an online subscriber? Sign in
      Institutional Access: Sign in to ScienceDirect

      References

        • Baran J.M.
        • Webster J.G.
        Design of low-cost portable ultrasound systems: review.
        Conf Proc IEEE Eng Med Biol Soc. 2009; 2009: 792-795
        • Cawthorn T.R.
        • Nickel C.
        • O'Reilly M.
        • et al.
        Development and evaluation of methodologies for teaching focused cardiac ultrasound skills to medical students.
        J Am Soc Echocardiogr. 2014; 27: 302-309
        • Hellmann D.B.
        • Whiting-O'Keefe Q.
        • Shapiro E.P.
        • et al.
        The rate at which residents learn to use hand-held echocardiography at the bedside.
        Am J Med. 2005; 118: 1010-1018
        • Razi R.
        • Estrada J.R.
        • Doll J.
        • Spencer K.T.
        Bedside hand-carried ultrasound by internal medicine residents versus traditional clinical assessment for the identification of systolic dysfunction in patients admitted with decompensated heart failure.
        J Am Soc Echocardiogr. 2011; 24: 1319-1324
        • Ojeda J.C.
        • Colbert J.A.
        • Lin X.
        • et al.
        Pocket-sized ultrasound as an aid to physical diagnosis for internal medicine residents: a randomized trial.
        J Gen Intern Med. 2015; 30: 199-206