Abstract
Advances in ultrasonographic technology have allowed for hand-held cardiac ultrasonography
(HHCU) units that fit into a physician's laboratory coat. Recently, studies to educate
internal medicine residents have shown promise. The optimal duration and methodology
for teaching HHCU skills has not been established. Over a 1-year period, internal
medicine residents were recruited during their cardiology ward rotation into a single-centre
nonblinded randomized trial. The 2 condensed teaching strategies were (1) a conventional
ward-based program and (2) a technology-driven simulation-based strategy. Outcomes
were evaluated by (1) an objective structured clinical examination (OSCE) to evaluate
interpretation ability (assessing both type I and type II error rates) and (2) demonstration
of HHCU skills graded by 2 level III echocardiographers. Twenty-four internal medicine
residents were randomized. After teaching, the conventional teaching group had a significant
absolute increase in the ability to make a singular correct diagnosis (20%; P < 0.001). In the technology arm, making a singular correct diagnosis increased 24%
from baseline (P = 0.001). Interpretation skill was not significantly different between groups. The
false-positive rate increased by an absolute 14% and 17% in the conventional and technology
groups, respectively (P = 0.079 and P = 0.008). Our findings suggest that HHCU interpretation skills improve after either
a conventional ward-based or a technology-driven approach. However, our study emphasizes
the important limitations of both teaching programs, because we detected a trend toward
an increase in the false-positive rate after both approaches. This suggests that a
short duration of training may not be sufficient for HHCU to be performed in a safe
manner.
Résumé
Les avancées dans le domaine de la technologie échographique ont permis la création
d’appareils d’échographie cardiaque portables (ECP) qui se glissent dans une blouse
de laboratoire de médecin. Récemment, les études pour former les résidents en médecine
interne se sont avérées prometteuses. La durée et la méthodologie optimales de l’enseignement
des compétences en ECP n’ont pas été établies. Au cours d’une période de 1 an, les
résidents en médecine interne étaient recrutés durant leur rotation au service de
cardiologie au cours d’un essai aléatoire ouvert unicentrique. Les 2 stratégies d’enseignement
condensé étaient les suivantes : 1) un programme traditionnel au service; 2) une stratégie
de simulation axée sur la technologie. Les résultats étaient évalués par : 1) un examen
clinique objectif structuré (ECOS) pour évaluer l’habileté d’interprétation (évaluation
des taux d’erreur de type I et de type II); 2) la démonstration des compétences en
ECP notée par 2 échocardiographistes de niveau III. Vingt-quatre résidents en médecine
interne étaient répartis de manière aléatoire. Après la formation, le groupe d’enseignement
traditionnel montrait une augmentation absolue significative de l’habileté à poser
correctement un diagnostic particulier (20 %; P < 0,001). Dans le volet axé sur la technologie, l’habileté à établir correctement
un diagnostic particulier augmentait de 24 % par rapport à l’habileté initiale (P = 0,001). Les compétences d’interprétation n’étaient pas significativement différentes
entre les groupes. Le taux de faux-positifs augmentait de manière absolue et respective
de 14 % et de 17 % dans les groupes d’enseignement traditionnel et d’enseignement
axé sur la technologie (P = 0,079 et P = 0,008). Nos résultats suggèrent que les compétences d’interprétation en ECP s’améliorent
après une approche traditionnelle au service ou une approche axée sur la technologie.
Cependant, notre étude met en évidence les limites importantes des deux programmes
d’enseignement puisque nous avons détecté une tendance à l’augmentation du taux de
faux-positifs à la suite des deux approches. Cette conclusion suggère qu’une courte
durée de formation n’est pas suffisante pour réaliser de façon sûre une ECP.
To read this article in full you will need to make a payment
Purchase one-time access:
Academic & Personal: 24 hour online accessCorporate R&D Professionals: 24 hour online accessOne-time access price info
- For academic or personal research use, select 'Academic and Personal'
- For corporate R&D use, select 'Corporate R&D Professionals'
Subscribe:
Subscribe to Canadian Journal of CardiologyAlready a print subscriber? Claim online access
Already an online subscriber? Sign in
Register: Create an account
Institutional Access: Sign in to ScienceDirect
References
- Design of low-cost portable ultrasound systems: review.Conf Proc IEEE Eng Med Biol Soc. 2009; 2009: 792-795
- Development and evaluation of methodologies for teaching focused cardiac ultrasound skills to medical students.J Am Soc Echocardiogr. 2014; 27: 302-309
- The rate at which residents learn to use hand-held echocardiography at the bedside.Am J Med. 2005; 118: 1010-1018
- Bedside hand-carried ultrasound by internal medicine residents versus traditional clinical assessment for the identification of systolic dysfunction in patients admitted with decompensated heart failure.J Am Soc Echocardiogr. 2011; 24: 1319-1324
- Pocket-sized ultrasound as an aid to physical diagnosis for internal medicine residents: a randomized trial.J Gen Intern Med. 2015; 30: 199-206
Article info
Publication history
Published online: October 16, 2015
Accepted:
October 8,
2015
Received:
July 21,
2015
Footnotes
See page 1037 for disclosure information.
Identification
Copyright
© 2016 Canadian Cardiovascular Society. Published by Elsevier Inc. All rights reserved.