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Canadian Journal of Cardiology
Training/Practice Health Policy and Promotion| Volume 33, ISSUE 2, P283-286, February 2017

Drug Shortages: Patients and Health Care Providers Are All Drawing the Short Straw

Published:August 18, 2016DOI:https://doi.org/10.1016/j.cjca.2016.08.010

      Abstract

      Drug shortages have been reported for > 35 years. Attention to this problem increased recently after the Sandoz crisis, in which a warning letter by the Food and Drug Administration caused supply changes that suspended the availability of numerous medications. The frequency of drug shortages has increased recently. In 2011-2012 alone, Canadian supply shortages occurred for > 1000 drugs (including 150 for cardiovascular diseases). These shortages lasted for an average of 4-5 months, increasing the workload for health care providers, producing impaired health, stress, and anxiety for patients, and increasing the risk of errors. The critical importance of drug shortages is increasingly recognized by members of the public, and health care providers must sometimes make major efforts to minimize their adverse consequences. Although data are limited, such efforts come at a price that patients and the health care system should not have to bear; they divert pharmacists and physicians from their already busy clinical duties and often require complex and risky adjustments in medical regimens. If drug shortages are here to stay, clinicians, drug manufacturers, and relevant organizations should work together to increase accountability for drug availability and adaptation to shortages, and to create more effective tools with which to anticipate and respond to critical supply fluctuations.

      Résumé

      Une plus grande attention a été portée à ce problème depuis la récente crise Sandoz, durant laquelle un avis du Secrétariat américain aux produits alimentaires et pharmaceutiques (FDA) a provoqué des changements d’approvisionnement qui ont suspendu la disponibilité de nombreux médicaments. La fréquence des pénuries de médicaments a récemment augmenté. En 2011-2012 seulement, > 1000 médicaments (dont 150 contre les maladies cardiovasculaires) ont connu des pénuries d’approvisionnement au Canada. Ces pénuries qui ont duré en moyenne 4 à 5 mois ont augmenté la charge de travail des prestataires de soins de santé, entraîné une détérioration de la santé, du stress et de l’anxiété chez les patients, et augmenté le risque d’erreurs. Les membres du public reconnaissent de plus en plus l’importance cruciale des pénuries de médicaments. De plus, les prestataires de soins de santé doivent parfois faire des efforts considérables pour minimiser leurs conséquences négatives. Bien que les données soient limitées, certains efforts ont un prix à payer que les patients et le système de soins de santé ne devraient pas avoir à supporter. Ces pénuries détournent les pharmaciens et les médecins de leurs responsabilités cliniques déjà envahissantes et exigent souvent des ajustements des régimes médicaux. Si les pénuries de médicaments demeurent, les cliniciens, les fabricants de médicaments et les organisations concernées devraient collaborer afin d’accroître la responsabilisation en matière de disponibilité des médicaments et d’adaptation aux pénuries, et de créer des outils plus efficaces pour anticiper et répondre aux fluctuations importantes de l’approvisionnement.
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      References

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      Linked Article

      • Erratum
        Canadian Journal of CardiologyVol. 33Issue 6
        • Preview
          In the article, Drug Shortages: Patients and Health Care Providers Are All Drawing the Short Straw, by Rinaldi et al. (Can J Cardiol 2017;33:283.e1-283.e4), there was an error in Table 2. The corrected Table 2 appears here with the corrected text in bold.
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