ABSTRACT
Although electrocardiography (ECG) is a fundamental skill for most physicians, trainees
have poor diagnostic performance when interpreting ECGs. In this study, we examine
a strategy to improve learning ECG interpretation: self-generation of diagnoses during
online practice. We randomly assigned medical students and residents to one of 2 ECG
interpretation training formats: multiple-choice (MCQ) or self-generation (SG) format,
where participants free-text type their diagnosis aided by an autocomplete feature.
The training phase consisted of 30 ECGs, after which participants completed an immediate
post test and delayed post test (3-4 weeks later). Forty-eight participants completed
the training module, 45 completed the immediate post test, and 27 completed the delayed
post test. Participants assigned to the SG format scored higher on the immediate post
test compared with those who practiced with the MCQ format, with a large effect size
(78% vs 57%; d = 0.94; P = 0.02). There was a trend favouring SG on the delayed post test, with a moderate
effect size (67% vs 56%; d = 0.65; P = 0.09). However, only 60% of participants completed the delayed post test, which
hindered the detection of a statistically significant difference. The SG group made
the correct primary diagnosis at a faster rate (32 vs 56 seconds; P < 0.001) but had a lower detection of secondary diagnoses (22 vs 42%; P = 0.007). Practicing ECG interpretation using self-generation of diagnoses improved
immediate post test performance and fluency. Replication in other contexts and with
other populations is required to confirm our findings and to further study retention.
Résumé
Bien que l'électrocardiographie (ECG) soit une compétence fondamentale pour la plupart
des médecins, les stagiaires ont de faibles succès diagnostiques au moment d'interpréter
les ECG. Dans cette étude, nous examinons une stratégie visant à améliorer l'apprentissage
dans l'interprétation des ECG : l'élaboration autonome de diagnostics assistée pendant
des tests pratiques en ligne. Nous avons assigné au hasard des étudiants en médecine
et des résidents à l'un des deux formats de formation à l'interprétation des ECG :
un format à choix multiples (QCM) ou un format d'élaboration autonome (EA), dans lequel
les participants saisissent librement leur diagnostic à l'aide d'une fonction de saisie
semi-automatique. La phase de formation comprenait 30 ECG, après quoi les participants
ont effectué un test immédiat et un test différé (trois à quatre semaines plus tard).
Quarante-huit participants ont suivi le module de formation, 45 ont effectué le test
immédiat et 27 le test différé. Les participants assignés au format EA ont obtenu
de meilleurs résultats au test immédiat que ceux qui se sont entraînés avec le format
QCM, avec une taille d'effet importante (78 % vs 57 %; d = 0,94; P = 0,02). On observe une tendance en faveur de l'EA au test différé, avec une taille
d'effet modérée (67 % vs 56 %; d = 0,65; P = 0,09). Cependant, seuls 60 % des participants ont effectué le test différé, ce
qui a empêché la mise en évidence d'une différence statistiquement significative.
Le groupe EA a posé le bon diagnostic primaire plus rapidement (32 vs 56 secondes;
P < 0,001) mais a détecté moins de diagnostics secondaires (22 % vs 42 %; P = 0,007). L'apprentissage de l'interprétation d'ECG en utilisant l'élaboration autonome
de diagnostics a amélioré la performance et la fluidité du test immédiat. La reproduction
dans d'autres contextes et avec d'autres populations est nécessaire pour confirmer
nos résultats et pour approfondir l'étude de la rétention.
To read this article in full you will need to make a payment
Purchase one-time access:
Academic & Personal: 24 hour online accessCorporate R&D Professionals: 24 hour online accessOne-time access price info
- For academic or personal research use, select 'Academic and Personal'
- For corporate R&D use, select 'Corporate R&D Professionals'
Subscribe:
Subscribe to Canadian Journal of CardiologyAlready a print subscriber? Claim online access
Already an online subscriber? Sign in
Register: Create an account
Institutional Access: Sign in to ScienceDirect
References
- Proposed in-training electrocardiogram interpretation competencies for undergraduate and postgraduate trainees.J Hosp Med. 2018; 13: 185-193
- Electrocardiographic interpretation skills of cardiology residents: are they competent?.Can J Cardiol. 2014; 30: 1721-1724
- A meta-analysis of three types of interaction treatments in distance education.Rev Educ Res. 2009; 79: 1243-1289
- Effects of multiple-choice and short-answer tests on delayed retention learning.J Technol Educ. 1994; 6: 32-44
- Pilot study to examine the use of self-generation to improve learning and memory in people with traumatic brain injury.Am J Occup Ther. 2010; 64: 540-546
Article info
Publication history
Published online: May 17, 2021
Accepted:
April 24,
2021
Received:
March 7,
2021
Footnotes
See page 1647 for disclosure information.
Identification
Copyright
© 2021 Canadian Cardiovascular Society. Published by Elsevier Inc. All rights reserved.